Nieuwe tentoonstelling Aboriginal Art Museum

In deze expositie staan kunstobjecten gemaakt van hout centraal. De meest bekende houten voorwerpen uit de Australische Aboriginal culturen zijn wel de didgeridoo en de boemerang. Hout is een essentieel materiaal van het land en het maken van houten kunstobjecten kent een lange traditie. Meteen te zien in De kracht van hout zijn drie nieuwe werken op boombast die het AAMU onlangs verwierf.

Pukumani palen, mimih en yawkyawk

De kracht van hout laat een grote variëteit aan kunstwerken van hout uit de museumcollectie zien: van Pukumani palen, van oorsprong gebruikt bij begrafenisrituelen, tot een uitgebreide selectie van schilderijen op boombast van de eucalyptusboom. Deze dragen vaak voorstellingen van voorouderlijke wezens. Andere sculpturen en boombasten tonen mimih-geesten en yawkyawk, meerminachtige wezens. Vrijwel alle werken zijn afkomstig uit Arhem Land en Centraal-Australië.

Natuurlijk is er ook ruimte gemaakt voor oogverblindende installaties van rijk beschilderde didgeridoos en voorwerpen als boemerangs, schalen en schilden.

Law Poles

De Law Poles (wetspalen), een topstuk uit de collectie, keren terug in deze expositie. Ze werden aan het museum en het Nederlandse volk geschonken als verzoeningsgebaar voor de eerste ontmoetingen tussen de Hollanders en de Aboriginal bevolking in 1606.

______________________________________

 

Zij beweerden dat het land niet van ons was, maar wisten zelf niet te vertellen waar de waterplaatsen waren.

Vriendelijke donkere ogen keken mij lachend aan, een glimlach half verborgen in de lange vale baard deed mij overtuigen dat het zo was.
Steeds wees hij met zijn rimpelige vingers de plaatsen aan daar waar de "watersnakes" diep verborgen lagen onder de grond.

De oude man priemde met zijn nagels in het schilderwerk en probeerde mij het verhaal uit te leggen wat het schilderij te vertellen had. Het werk wat hij en zijn mensen hadden gemaakt.

Een schilderij aanraken is streng verboden in een museum, maar in dit geval...

Bij de opening van de tentoonstelling OPEN DOORS van het Aboriginal Art museum, had ik de eer de kunstenaars te mogen ontmoeten en mij alles te laten vertellen over de spinifex people, en hoe zij na een lange tijd hun land, ten grote van zwitserland, terug kregen na overlegging van twee schilderijen.

Deze kunstwerken bewezen dat de spinifex people de rechtmatige eigenaren waren van het land.



Women’s Native Title Painting, 1998

De tentoonstelling LAW AND LAND; Art of the Spinifex People, toont het waargebeurde verhaal van de strijd van Aboriginals om hun land. Monumentale, felgekleurde stippelschilderijen speelden in 1998 een cruciale rol bij de teruggave van hun land, een gebied groter dan Nederland. Hun kunst en de serie illustratieve foto’s laten u de kracht en spiritualiteit van de Aboriginals uit Spinifex Country zien.
De aanwezigheid van vijf Aboriginal kunstenaars bij de opening op 12 mei was hierbij een
historisch moment.
Ontroerend en inspirerend.

Na tienduizenden jaren onverstoord als nomaden te hebben geleefd, werden de Spinifex People in de jaren ‘50 verbannen van hun land. Vanaf 1992 konden ze aanspraak maken op hun traditionele grondgebied als ze konden bewijzen dat ze een band hadden met dat land.
Hiervoor maakten ze twee schilderijen: een Women’s Native Title Painting en een Men’s Native Title Painting.
De Australische overheid accepteerde deze speciale Aboriginal bewijsvoering.

Als dank maakten de Spinifex People de Government Paintings voor de bevolking van West Australië. Deze gebeurtenis is een prachtig voorbeeld van hoe verschillende culturen op een gelijkwaardige manier met elkaar kunnen omgaan en welke bijzondere rol kunst daarin kan spelen. Het verhaal van de Spinifex People is mede hierdoor ontroerend en inspirerend.”

Kunst als bewijs

Kunst kan verschillende rollen vervullen. Zo zijn de Native Title Paintings een volledige documentatie van de band van de Spinifex People met hun land. Deze kunstwerken hebben gediend als juridisch bewijs.


Alan Jamieson
Fred Grant
Roy Underwood
Simon Hogan
Theresa Hogan


Speciaal voor de opening kwamen vijf Aboriginal kunstenaars over uit Australië. Directeur Jan Willem van Rijnberk: “Dit is zonder meer een hele bijzondere gebeurtenis. Deze Aboriginal kunstenaars leefden als nomaden in de Great Victorian Desert in Australië. Tot de jaren ’50 hadden ze nog nooit een blanke gezien.
Tot 1967 werden ze tot de flora en fauna gerekend. Pas in 1967 werden de Aboriginals erkend door de Australische wet en kregen ze burgerrechten. En onlangs konden ze, na de succesvolle bewijsvoering, terug naar hun traditionele grondgebieden.
Nu verlaten ze voor het eerst in hun leven Australië om aanwezig te kunnen zijn bij de opening van LAW AND LAND; Art of the Spinifex People. Dit is ongetwijfeld een historisch moment.”

Aboriginal kunstenaars uit Spinifex Country,

Alan Jamieson Fred Grant Roy Underwood Simon Hogan Theresa Hogan
De kunstenaars Fred Grant, Simon Hogan, Alan Jamieson and Roy Underwood zijn geboren en opgegroeid in Spinifex Country in de Great Victorian Desert in de dertiger en veertiger jaren. Hun geboortedata zijn geschat door de Europese missionarissen van de Cundeelee missiepost toen de familie clans uit de woestijn kwamen. Theresa Hogan is Simon Hogan’s dochter en de nicht van Alan Jamieson.
Zij is geboren 1964 op de Cundeelee missiepost.

Alle vier de mannen zijn senior beheerders van de verhalen en inzichten in Spinifex Country Senior beheerder zijn, brengt verantwoordelijkheden met zich mee, zoals bezoeken van heilige plekken, waterplaatsen schoonhouden, zorgen voor het land en doorgeven van traditionele rituelen en ceremonies.




Het Aboriginal Art Museum is het enige museum in Europa met uitsluitend hedendaagse Aboriginal kunst.
.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met:
Aboriginal Art Museum, Oudegracht 176, 3511 NP UTRECHT
F +31 (0) 30 238 01 02, E info@aamu.nl, W www.aamu.nl
Kijk voor het laatste nieuws op onze website!